क्रांतिकारी कवि रामधारी सिंह ‘दिनकर’
क्रांतिकारी कवि रामधारी सिंह ‘दिनकर’
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
हिन्दी के प्रसिद्ध कवियों में से एक राष्ट्रकवि रामधारी सिंह दिनकर का जन्म 23 सितंबर 1908 को सिमरिया नामक स्थान पे हुआ। इनकी मृत्यु 24 अप्रैल, 1974 को चेन्नई) में हुई ।
जीवन परिचय :
हिन्दी के सुविख्यात कवि रामाधारी सिंह दिनकर का जन्म 23 सितंबर 1908 ई. में सिमरिया, ज़िला मुंगेर (बिहार) में एक सामान्य किसान रवि सिंह तथा उनकी पत्नी मन रूप देवी के पुत्र के रूप में हुआ था। रामधारी सिंह दिनकर एक ओजस्वी राष्ट्रभक्ति से ओतप्रोत कवि के रूप में जाने जाते थे। उनकी कविताओं में छायावादी युग का प्रभाव होने के कारण श्रृंगार के भी प्रमाण मिलते हैं। दिनकर के पिता एक साधारण किसान थे और दिनकर दो वर्ष के थे, जब उनका देहावसान हो गया। परिणामत: दिनकर और उनके भाई-बहनों का पालान-पोषण उनकी विधवा माता ने किया। दिनकर का बचपन और कैशोर्य देहात में बीता, जहाँ दूर तक फैले खेतों की हरियाली, बांसों के झुरमुट, आमों के बगीचे और कांस के विस्तार थे। प्रकृति की इस सुषमा का प्रभाव दिनकर के मन में बस गया, पर शायद इसीलिए वास्तविक जीवन की कठोरताओं का भी अधिक गहरा प्रभाव पड़ा।
शिक्षा :
संस्कृत के एक पंडित के पास अपनी प्रारंभिक शिक्षा प्रारंभ करते हुए दिनकर जी ने गाँव के प्राथमिक विद्यालय से प्राथमिक शिक्षा प्राप्त की एवं निकटवर्ती बोरो नामक ग्राम में राष्ट्रीय मिडल स्कूल जो सरकारी शिक्षा व्यवस्था के विरोध में खोला गया था, में प्रवेश प्राप्त किया। यहीं से इनके मनो मस्तिष्क में राष्ट्रीयता की भावना का विकास होने लगा था। हाई स्कूल की शिक्षा इन्होंने मोकामाघाट हाई स्कूल से प्राप्त की। इसी बीच इनका विवाह भी हो चुका था तथा ये एक पुत्र के पिता भी बन चुके थे। 1928 में मैट्रिक के बाद दिनकर ने पटना विश्वविद्यालय से 1932 में इतिहास में बी. ए. ऑनर्स किया।
पद :
पटना विश्वविद्यालय से बी. ए. ऑनर्स करने के बाद अगले ही वर्ष एक स्कूल में यह प्रधानाध्यापक नियुक्त हुए, पर 1934 में बिहार सरकार के अधीन इन्होंने सब-रजिस्ट्रार का पद स्वीकार कर लिया। लगभग नौ वर्षों तक वह इस पद पर रहे और उनका समूचा कार्यकाल बिहार के देहातों में बीता तथा जीवन का जो पीड़ित रूप उन्होंने बचपन से देखा था, उसका और तीखा रूप उनके मन को मथ गया। फिर तो ज्वार उमरा और रेणुका, हुंकार, रसवंती और द्वंद्वगीत रचे गए। रेणुका और हुंकार की कुछ रचनाऐं यहाँ-वहाँ प्रकाश में आईं और अग्रेज़ प्रशासकों को समझते देर न लगी कि वे एक ग़लत आदमी को अपने तंत्र का अंग बना बैठे हैं और दिनकर की फ़ाइल तैयार होने लगी, बात-बात पर क़ैफ़ियत तलब होती और चेतावनियाँ मिला करतीं। चार वर्ष में बाईस बार उनका तबादला किया गया।
1947 में देश स्वाधीन हुआ और वह बिहार विश्वविद्यालय में हिन्दी के प्रध्यापक व विभागाध्यक्ष नियुक्त होकर मुज़फ़्फ़रपुर पहुँचे। 1952 में जब भारत की प्रथम संसद का निर्माण हुआ, तो उन्हें राज्यसभा का सदस्य चुना गया और वह दिल्ली आ गए। दिनकर 12 वर्ष तक संसद-सदस्य रहे, बाद में उन्हें सन 1964 से 1965 ई. तक भागलपुर विश्वविद्यालय का कुलपति नियुक्त किया गया। लेकिन अगले ही वर्ष भारत सरकार ने उन्हें 1965 से 1971 ई. तक अपना हिन्दी सलाहकार नियुक्त किया और वह फिर दिल्ली लौट आए।
'सच' को कविता में पिरोने वाले राष्ट्रकवि रामधारी सिंह दिनकर की आज 44वीं पुण्यतिथी है. उनका निधन 24 अप्रैल, 1974 को हुआ था. उन्होंने हिंदी साहित्य में न सिर्फ वीर रस के काव्य को एक नयी ऊंचाई दी, बल्कि अपनी रचनाओं के माध्यम से राष्ट्रीय चेतना का भी सृजन किया.
दिनकर का जन्म 23 सितंबर, 1908 को बिहार के बेगूसराय जिले में हुआ. हिंदी साहित्य में एक नया मुकाम बनाने वाले दिनकर छात्रजीवन में इतिहास, राजनीतिक शास्त्र और दर्शन शास्त्र जैसे विषयों को पसंद करते थे, हालांकि बाद में उनका झुकाव साहित्य की ओर हुआ. वह अल्लामा इकबाल और रवींद्रनाथ टैगोर को अपना प्रेरणा स्रोत मानते थे. उन्होंने टैगोर की रचनाओं का बांग्ला से हिंदी में अनुवाद किया.
दिनकर का पहला काव्यसंग्रह ‘विजय संदेश’ वर्ष 1928 में प्रकाशित हुआ. इसके बाद उन्होंने कई रचनाएं की. उनकी कुछ प्रमुख रचनाएं ‘परशुराम की प्रतीक्षा’, ‘हुंकार’ और ‘उर्वशी’ हैं. उन्हें वर्ष 1959 में साहित्य अकादमी पुरस्कार से नवाजा गया.
राज्यसभा के सदस्य भी रहे।
पद्म भूषण से सम्मानित दिनकर राज्यसभा के सदस्य भी रहे. वर्ष 1972 में उन्हें ज्ञानपीठ सम्मान भी दिया गया. 24 अप्रैल, 1974 को उनका निधन हो गया. दिनकर ने अपनी ज्यादातर रचनाएं ‘वीर रस’ में कीं. इस बारे में जनमेजय कहते हैं, ‘भूषण के बाद दिनकर ही एकमात्र ऐसे कवि रहे, जिन्होंने वीर रस का खूब इस्तेमाल किया. वह एक ऐसा दौर था, जब लोगों के भीतर राष्ट्रभक्ति की भावना जोरों पर थी. दिनकर ने उसी भावना को अपने कविता के माध्यम से आगे बढ़ाया. वह जनकवि थे इसीलिए उन्हें राष्ट्रकवि भी कहा गया.दिनकर साहित्य सूची नीचे दी गयी है-
काव्य
1. बारदोली-विजय संदेश (1928)
2. प्रणभंग (1929)
3. रेणुका (1935)
4. हुंकार (1938)
5. रसवन्ती (1939)
6.द्वंद्वगीत (1940)
7. कुरूक्षेत्र (1946)
8. धूप-छाँह (1947)
9. सामधेनी (1947)
10. बापू (1947)
11. इतिहास के आँसू (1951)
12. धूप और धुआँ (1951)
13. मिर्च का मज़ा (1951)
14. रश्मिरथी (1952)
15. दिल्ली (1954)
16. नीम के पत्ते (1954)
17. नील कुसुम (1955)
18. सूरज का ब्याह (1955)
19. चक्रवाल (1956)
20. कवि-श्री (1957)
21. सीपी और शंख (1957)
22. नये सुभाषित (1957)
23. लोकप्रिय कवि दिनकर (1960)
24. उर्वशी (1961)
25. परशुराम की प्रतीक्षा (1963)
26. आत्मा की आँखें (1964)
27. कोयला और कवित्व (1964)
28. मृत्ति-तिलक (1964) और
29. दिनकर की सूक्तियाँ (1964)
30. हारे को हरिनाम (1970)
31. संचियता (1973)
32. दिनकर के गीत (1973)
33. रश्मिलोक (1974)
34. उर्वशी तथा अन्य शृंगारिक कविताएँ (1974)
गद्य
35. मिट्टी की ओर 1946
36. चित्तौड़ का साका 1948
37. अर्धनारीश्वर 1952
38. रेती के फूल 1954
39. हमारी सांस्कृतिक एकता 1955
40. भारत की सांस्कृतिक कहानी 1955
41. संस्कृति के चार अध्याय 1956
42. उजली आग 1956
43. देश-विदेश 1957
44. राष्ट्र-भाषा और राष्ट्रीय एकता 1955
45. काव्य की भूमिका 1958
46. पन्त-प्रसाद और मैथिलीशरण 1958
47. वेणुवन 1958
48. धर्म, नैतिकता और विज्ञान 1969
49. वट-पीपल 1961
50. लोकदेव नेहरू 1965
51. शुद्ध कविता की खोज
52. साहित्य-मुखी 1968
53. राष्ट्रभाषा आंदोलन और गांधीजी 1968
54. हे राम! 1968
55. संस्मरण और श्रद्धांजलियाँ 1970
56. भारतीय एकता 1971
57. मेरी यात्राएँ 1971
58. दिनकर की डायरी 1973
59. चेतना की शिला 1973
दिनकर के प्रथम तीन काव्य-संग्रह प्रमुख हैं– ‘रेणुका’ (1935 ई.), ‘हुंकार’ (1938 ई.) और ‘रसवन्ती’ (1939 ई.) उनके आरम्भिक आत्म मंथन के युग की रचनाएँ हैं। इनमें दिनकर का कवि अपने व्यक्ति परक, सौन्दर्यान्वेषी मन और सामाजिक चेतना से उत्तम बुद्धि के परस्पर संघर्ष का तटस्थ द्रष्टा नहीं, दोनों के बीच से कोई राह निकालने की चेष्टा में संलग्न साधक के रूप में मिलता है।
रेणुका – में अतीत के गौरव के प्रति कवि का सहज आदर और आकर्षण परिलक्षित होता है। पर साथ ही वर्तमान परिवेश की नीरसता से त्रस्त मन की वेदना का परिचय भी मिलता है।
हुंकार – में कवि अतीत के गौरव-गान की अपेक्षा वर्तमान दैत्य के प्रति आक्रोश प्रदर्शन की ओर अधिक उन्मुख जान पड़ता है।
रसवन्ती - में कवि की सौन्दर्यान्वेषी वृत्ति काव्यमयी हो जाती है पर यह अन्धेरे में ध्येय सौन्दर्य का अन्वेषण नहीं, उजाले में ज्ञेय सौन्दर्य का आराधन है।
सामधेनी (1947 ई.)- में दिनकर की सामाजिक चेतना स्वदेश और परिचित परिवेश की परिधि से बढ़कर विश्व वेदना का अनुभव करती जान पड़ती है। कवि के स्वर का ओज नये वेग से नये शिखर तक पहुँच जाता है।
काव्य रचना : इन मुक्तक काव्य संग्रहों के अतिरिक्त दिनकर ने अनेक प्रबन्ध काव्यों की रचना भी की है, जिनमें ‘कुरुक्षेत्र’ (1946 ई.), ‘रश्मिरथी’ (1952 ई.) तथा ‘उर्वशी’ (1961 ई.) प्रमुख हैं। ‘कुरुक्षेत्र’ में महाभारत के शान्ति पर्व के मूल कथानक का ढाँचा लेकर दिनकर ने युद्ध और शान्ति के विशद, गम्भीर और महत्त्वपूर्ण विषय पर अपने विचार भीष्म और युधिष्ठर के संलाप के रूप में प्रस्तुत किये हैं। दिनकर के काव्य में विचार तत्त्व इस तरह उभरकर सामने पहले कभी नहीं आया था। ‘कुरुक्षेत्र’ के बाद उनके नवीनतम काव्य ‘उर्वशी’ में फिर हमें विचार तत्त्व की प्रधानता मिलती है। साहसपूर्वक गांधीवादी अहिंसा की आलोचना करने वाले ‘कुरुक्षेत्र’ का हिन्दी जगत में यथेष्ट आदर हुआ। ‘उर्वशी’ जिसे कवि ने स्वयं ‘कामाध्याय’ की उपाधि प्रदान की है– ’दिनकर’ की कविता को एक नये शिखर पर पहुँचा दिया है। भले ही सर्वोच्च शिखर न हो, दिनकर के कृतित्त्व की गिरिश्रेणी का एक सर्वथा नवीन शिखर तो है ही।
1955 में नीलकुसुम दिनकर के काव्य में एक मोड़ बनकर आया। यहाँ वह काव्यात्मक प्रयोगशीलता के प्रति आस्थावान है। स्वयं प्रयोगशील कवियों को अजमाल पहनाने और राह पर फूल बिछाने की आकांक्षा उसे विव्हल कर देती है। नवीनतम काव्यधारा से सम्बन्ध स्थापित करने की कवि की इच्छा तो स्पष्ट हो जाती है, पर उसका कृतित्व साथ देता नहीं जान पड़ता है। अभी तक उनका काव्य आवेश का काव्य था, नीलकुसुम ने नियंत्रण और गहराइयों में पैठने की प्रवृत्ति की सूचना दी। छह वर्ष बाद उर्वशी प्रकाशित हुई, हिन्दी साहित्य संसार में एक ओर उसकी कटु आलोचना और दूसरी ओर मुक्तकंठ से प्रशंसा हुई। धीरे-धीरे स्थिति सामान्य हुई इस काव्य-नाटक को दिनकर की ‘कवि-प्रतिभा का चमत्कार’ माना गया। कवि ने इस वैदिक मिथक के माध्यम से देवता व मनुष्य, स्वर्ग व पृथ्वी, अप्सरा व लक्ष्मी अय्र काम अध्यात्म के संबंधों का अद्भुत विश्लेषण किया है।
“रे रोक युधिष्ठर को न यहाँ,
जाने दे उनको स्वर्ग धीर पर फिरा हमें गांडीव गदा,
लौटा दे अर्जुन भीम वीर – (हिमालय से)
क्षमा शोभती उस भुजंग को जिसके पास गरल हो,
उसको क्या जो दंतहीन विषहीन विनीत सरल हो – (कुरूक्षेत्र से)
मैत्री की राह बताने को, सबको सुमार्ग पर लाने को,
दुर्योधन को समझाने को, भीषण विध्वंस बचाने को,
भगवान हस्तिनापुर आये, पांडव का संदेशा लाये। – (रश्मिरथी से)” ….
क्रांतिकारी कवि थे रामधारी सिंह ‘दिनकर’
राष्ट्रकवि रामधारी सिंह ‘दिनकर’ ने हिंदी साहित्य में न सिर्फ वीर रस के काव्य को एक नयी ऊंचाई दी, बल्कि अपनी रचनाओं के माध्यम से राष्ट्रीय चेतना का भी सृजन किया।
इसकी एक मिसाल 70 के दशक में संपूर्ण क्रांति के दौर में मिलती है। दिल्ली के रामलीला मैदान में लोकनायक जयप्रकाश नारायण ने हजारों लोगों के समक्ष दिनकर की पंक्ति ‘सिंहासन खाली करो कि जनता आती है’ का उद्घोष करके तत्कालीन सरकार के खिलाफ विद्रोह का शंखनाद किया था।
पद्म भूषण से सम्मानित दिनकर राज्यसभा के सदस्य भी रहे। वर्ष 1972 में उन्हें ज्ञानपीठ सम्मान भी दिया गया। 24 अप्रैल, 1974 को उनका देहावसान हो गया।
दिनकर ने अपनी ज्यादातर रचनाएं ‘वीर रस’ में कीं। इस बारे में जनमेजय कहते हैं, ‘भूषण के बाद दिनकर ही एकमात्र ऐसे कवि रहे, जिन्होंने वीर रस का खूब इस्तेमाल किया। वह एक ऐसा दौर था, जब लोगों के भीतर राष्ट्रभक्ति की भावना जोरों पर थी। दिनकर ने उसी भावना को अपने कविता के माध्यम से आगे बढ़ाया। वह जनकवि थे इसीलिए उन्हें राष्ट्रकवि भी कहा गया।’
देश की आजादी की लड़ाई में भी दिनकर ने अपना योगदान दिया। वह बापू के बड़े मुरीद थे. हिंदी साहित्य के बड़े नाम दिनकर उर्दू, संस्कृत, मैथिली और अंग्रेजी भाषा के भी जानकार थे। वर्ष 1999 में उनके नाम से भारत सरकार ने डाक टिकट जारी किया।
ब्लॉगर - अवधेश कुमार
Revolutionary poet Ramdhari Singh 'Dinkar'
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
National poet Ramdhari Singh Dinkar, one of the most famous Hindi poets, was born in Simaria on September 23, 1908. He died on April 24, 1974, in Chennai.
Biography:
Renowned Hindi poet Ramdhari Singh Dinkar was born on September 23, 1908, in Simaria, Munger district (Bihar), the son of a simple farmer, Ravi Singh, and his wife, Man Roop Devi. Ramdhari Singh Dinkar was known as a poet imbued with ardent patriotism. His poems, influenced by the Chhayavadi era, also bear traces of romanticism. Dinkar's father, a simple farmer, died when Dinkar was two years old. Consequently, Dinkar and his siblings were raised by his widowed mother. Dinkar's childhood and adolescence were spent in the countryside, surrounded by the lush green fields, bamboo groves, mango orchards, and reeds. This beauty of nature deeply impacted Dinkar, but perhaps the harshness of real life also had a profound impact.
Education :
Beginning his early education with a Sanskrit scholar, Dinkar attended the village primary school and then joined the Rashtriya Middle School in the nearby village of Boro, which had been established in protest against the government education system. It was here that a sense of nationalism began to develop in his mind. He completed his high school education at Mokamaghat High School. Meanwhile, he had also married and become the father of a son. After graduating from Patna University in 1928, Dinkar earned a BA (Hons) in History from Patna University in 1932.
Post :
After completing his BA (Hons) from Patna University, he was appointed headmaster of a school the following year. However, in 1934, he accepted the position of sub-registrar under the Bihar government. He held this position for nearly nine years, his entire tenure spent in the rural areas of Bihar. The suffering he had witnessed since childhood further tormented his mind. Then came the writings of Jwar Umra and Renuka, Hunkar, Raswanti, and Dwandwadgeet. Some of Renuka and Hunkar's works were published here and there, and it didn't take long for the British administrators to realize they had recruited the wrong person into their system. Dinkar's file began to be compiled, with explanations and warnings issued on every matter. He was transferred twenty-two times in four years.
The country gained independence in 1947, and he arrived in Muzaffarpur, appointed Professor and Head of the Hindi Department at Bihar University. When India's first Parliament was formed in 1952, he was elected a member of the Rajya Sabha and moved to Delhi. Dinkar served as a Member of Parliament for 12 years, later becoming the Vice Chancellor of Bhagalpur University from 1964 to 1965. However, the following year, the Indian government appointed him as its Hindi advisor from 1965 to 1971, and he returned to Delhi.
Today is the 44th death anniversary of Ramdhari Singh Dinkar, the national poet who wove truth into poetry. He passed away on April 24, 1974. He not only elevated heroic poetry to new heights in Hindi literature, but also cultivated a national consciousness through his works.
Dinkar was born on September 23, 1908, in Begusarai district, Bihar. Dinkar, who created a new milestone in Hindi literature, enjoyed subjects like history, political science, and philosophy during his student days, though he later gravitated toward literature. He considered Allama Iqbal and Rabindranath Tagore as his sources of inspiration. He translated Tagore's works from Bengali into Hindi.
Dinkar's first collection of poems, "Vijay Sandesh," was published in 1928. He subsequently wrote numerous other works. Some of his most notable works include "Parshuram Ki Pratiksha," "Hunkar," and "Urvashi." He was awarded the Sahitya Akademi Award in 1959.
He was also a member of Rajya Sabha.
Awarded the Padma Bhushan, Dinkar was also a member of the Rajya Sabha. He was also awarded the Jnanpith Award in 1972. He passed away on April 24, 1974. Dinkar wrote most of his works in the "heroic sentiment." Regarding this, Janamejaya says, "After Bhushan, Dinkar was the only poet who extensively utilized the heroic sentiment. It was a time when the spirit of patriotism was strong among the people. Dinkar promoted that sentiment through his poetry. He was a people's poet, and hence, he was also called the national poet." A list of Dinkar's literary works is given below:
Poetry
1. Bardoli-Vijay Sandesh (1928)
2. Pranabhang (1929)
3. Renuka (1935)
4. Hunkar (1938)
5. Rasvanti (1939)
6. The Duel (1940)
7. Kurukshetra (1946)
8. Dhoop-Shaanh (1947)
9. Samdheni (1947)
10. Bapu (1947)
11. Tears of History (1951)
12. Sunlight and Smoke (1951)
13. Chili Fun (1951)
14. Rashmirathi (1952)
15. Delhi (1954)
16. Neem Leaves (1954)
17. Neel Kusum (1955)
18. The Marriage of the Sun (1955)
19. Chakrawal (1956)
20. Kavi-Shree (1957)
21. The Shell and the Conch (1957)
22. Naye Subhashit (1957)
23. Popular poet Dinkar (1960)
24. Urvashi (1961)
25. Waiting for Parashurama (1963)
26. Eyes of the Soul (1964)
27. Coal and Poetry (1964)
28. Mrityu-Tilak (1964) and
29. Dinkar's Quotes (1964)
30. Hare Ko Hare Nam (1970)
31. Sanchiyata (1973)
32. Songs of Dinkar (1973)
33. Rashmilok (1974)
34. Urvashi and Other Erotic Poems (1974)
prose
35. Towards the Soil 1946
36. Sacrifice of Chittor 1948
37. Ardhanarishvara 1952
38. Flowers of the Sand 1954
39. Our Cultural Unity 1955
40. The Cultural Story of India 1955
41. Four Chapters of Culture 1956
42. Bright Fire 1956
43. National and International 1957
44. National Language and National Integration Act, 1955
45. The Role of Poetry 1958
46. Pant Prasad and Maithilisharan 1958
47. Venuvan 1958
48. Religion, Morality and Science 1969
49. Vat-People 1961
50. Lokdev Nehru 1965
51. The Search for Pure Poetry
52. Literature-oriented 1968
53. National Language Movement and Gandhiji 1968
54. Hey Ram! 1968
55. Memoirs and Tributes 1970
56. Indian Unity 1971
57. My Travels 1971
58. Dinkar's Diary 1973
59. Rock of Consciousness 1973
Dinkar's first three collections of poetry—"Renuka" (1935), "Hunkar" (1938), and "Raswanti" (1939)—are works from his early period of introspection. In these, Dinkar the poet appears not as a neutral observer of the conflict between his individual, aesthetically pleasing mind and his socially conscious intellect, but as a seeker striving to find a path between the two.
Renuka reflects the poet's innate respect and attraction for the glories of the past. Yet, it also reveals the anguish of a mind troubled by the monotony of the present environment.
In Hunkar, the poet seems more inclined towards expressing anger towards the present monster rather than singing the glory of the past.
In Rasvanti, the poet's beauty-seeking instinct becomes poetic, but it is not the search for the beauty to be meditated upon in the dark, but the worship of the perceivable beauty in the light.
In Samdheni (1947), Dinkar's social consciousness transcends the confines of his homeland and familiar surroundings, embracing the pain of the world. The poet's voice reaches new heights with renewed vigor.
Poetry: In addition to these free verse collections, Dinkar also composed several narrative poems, prominent among which are 'Kurukshetra' (1946), 'Rashmirathi' (1952), and 'Urvashi' (1961). In 'Kurukshetra,' Dinkar, using the framework of the original narrative of the Shanti Parva of the Mahabharata, presented his views on the detailed, profound, and important subject of war and peace in the form of a dialogue between Bhishma and Yudhishthira. The ideological element had never before emerged so prominently in Dinkar's poetry. After 'Kurukshetra,' his latest poem, 'Urvashi,' once again shows the predominance of the ideological element. 'Kurukshetra,' which boldly criticized Gandhian nonviolence, was widely respected in the Hindi world. "Urvashi," which the poet himself has titled "Kamadhyaya," has elevated Dinkar's poetry to a new height. While not the highest peak, it is certainly a completely new peak in the mountain range of Dinkar's work.
In 1955, Neelkusum marked a turning point in Dinkar's poetry. Here, he remains committed to poetic experimentation. His own desire to crown experimental poets with a crown and spread flowers on the path overwhelms him. The poet's desire to connect with the latest trends in poetry is evident, but his work seems to be lacking. Until now, his poetry had been a poetry of passion; Neelkusum signaled a shift towards control and a tendency to delve deeper. Six years later, Urvashi was published, receiving sharp criticism and unwavering praise within the Hindi literary world. Gradually, the situation returned to normal, and this poetic drama was considered a "miracle of Dinkar's poetic genius." Through this Vedic myth, the poet offers a remarkable analysis of the relationships between gods and humans, heaven and earth, apsaras and Lakshmi, and sex and spirituality.
"Hey, don't stop Yudhishthira here,
Let them go to heaven, but turn the Gandiva mace towards us.
Return Arjun Bheem Veer – (from the Himalayas)
Forgiveness suits the cobra that has poison,
What about the one who is toothless, non-venemous , humble and simple – (from Kurukshetra)
To show the path of friendship, to bring everyone on the right path,
To convince Duryodhana, to prevent a terrible destruction,
The Lord came to Hastinapur and brought the message of the Pandavas. – (to Rashmirathi)” ….
Ramdhari Singh 'Dinkar' was a revolutionary poet.
National poet Ramdhari Singh 'Dinkar' not only gave a new height to the heroic poetry in Hindi literature, but also created national consciousness through his works.
An example of this can be found during the Total Revolution of the 1970s. At Delhi's Ramlila Maidan, Loknayak Jayaprakash Narayan, before thousands of people, sounded the bugle of rebellion against the then government by proclaiming Dinkar's line, "Leave the throne, the people are coming."
Dinkar, a Padma Bhushan awardee, was also a member of the Rajya Sabha. He was also awarded the Jnanpith Award in 1972. He passed away on April 24, 1974.
Dinkar wrote most of his works in the "heroic sentiment." Regarding this, Janamejaya says, "After Bhushan, Dinkar was the only poet who made extensive use of the heroic sentiment. It was a time when patriotism was at its peak among the people. Dinkar promoted that sentiment through his poetry. He was a people's poet, which is why he was also called the national poet."
Dinkar also contributed to the country's freedom struggle. He was a great admirer of Bapuji. A prominent figure in Hindi literature, Dinkar was also proficient in Urdu, Sanskrit, Maithili, and English. In 1999, the Government of India issued a postage stamp in his name.


Comments
Post a Comment